Lagets idrettsgrener

Friidrettsutøver Jørgen From år 1900

Friidretten består i de første årene av en hel rekke grener og aktiviteter også slike som gymnastikk, boksing, bryting og ”schnitzeljakt” (hund- og harelek). Allerede i 1894 deltar KIF i hurtigløp på skøyter på Hamar. Og i 1895 deltar laget i Bærumsrennet og Nydalsrennet på ski. Svømming som konkurranseidrett kommer på programmet samme år. I 1895 arrangeres også kappgang over 10 000 meter. I sesongen 1907/08 starter Martinus Lørdahl kunstløpsskole (”Lørdahlskolen”) på Bislet Idrætsplads. Og tidlig innstifter KIF ”fodløp” Frogner-Holmenkollen-Bislet som individuell konkurranse (forløper til Holmenkollstafetten). Etter hvert konsentreres virksomheten om ”kjerneidrettene” friidrett, svømming og skøyter. Og før 2. verdenskrig kommer også håndball på programmet.